شیمی

آموزش شیمی

شیمی

آموزش شیمی

چگونه لکه ها را پاک کنیم؟

آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یک ماده رنگ‌بر و سفید کننده است و در آزمایشگاهها و در رنگ کردن مو و بی‌رنگ کردن موی دست استفاده می‌شود. همچنین برای پاک کردن لکه‌هایی مثل کپک ، لکه‌های میوه و لکه عرق مناسب است. همچنین لکه زرد شدگی حاصل از اتو کردن لباس را از بین می‌برد.

آب ژاول

آب ژاول برای پاک کردن لکه‌های کپک ، خون ، قهوه ، تنباکو و بسیاری از لکه‌ها مناسب است. همچنین باعث از بین رفتن پشم می‌شود و نباید از آن بر روی پارچه‌های پشمی و ابریشمی و چرم استفاده کرد. خیس کردن زیاد پارچه در آب ژاول ، باعث ضعیف شدن الیاف آن می‌شود.

آمونیاک
آمونیاک برای تمیز کردن اشیا با سطح فلزی بسیار مناسب است. همچنین برای پاک کردن ظروف شیشه‌ای ، پنجره‌ها و آینه مناسب است. برای پارچه‌های پشمی و ابریشمی و ظروف آلومینیومی از آمونیاک استفاده نکنید.

بنزن
بنزن حلال خوبی برای چربیها ، آدامس ، جوهر ، چسب و قیر می‌باشد. خطر آتش زایی بنزن نباید فراموش شود.

الکل‌ها
الکل‌ها برای پاک کردن لکه‌هایی مثل لکه رژ لب و جوهر مناسب هستند. همچنین از الکل برای تیز کردن و پاک کردن تلفن ، شیشه عینک و سطح شمع استفاده می‌شود.

جوش شیرین

معمولا از جوش شیرین برای پاک کردن لکه‌ها و ظروف چینی و سرامیک و تمیزکردن و از بین بردن بوی یخچال استفاده می‌شود.
سرکه
سرکه برای پاک کردن لکه‌ها در انواع پارچه‌های پشمی ، ابریشمی و کتانی و پنبه بکار می‌رود و آنها را خراب نمی‌کند. برای تمیز کردن جرم داخل سماور نیز می‌توان مقداری سرکه در سماور ریخت و آن را جوشاند. با سرکه می توان عکس برگردان‌های چسبیده و باطله ، شیشه عینک و کف اتو را پاک کرد.

ا ستون (پاک کننده های لاک)

پاک کننده های لاک برای ناخن ها مضر هستند و به آنها آسیب می رسانند. برای پاک کردن لاک از پاک کننده هایی مانند آستون که حلال ترکیبات لاک هستند می توانید استفاده نمایید. آستون روغن و رطوبت را از سطح ناخن پاک کرده و آن را خشک و ورقه ورقه می کند. پس حتما از آستون هایی که دارای نرم کننده یا روغن می باشند استفاده کنید.

پاک کننده های لاک ناخن ممکن است به پوست شما نیز آسیب برسانند. از تماس این مواد با دیگر قسمت های بدن جدا پرهیز نمایید. پس از استفاده از آستون و یا هر پاک کننده لاک ، حتما دستان خود را بشویید. سعی کنید میزان پاک کننده ای را که برای پاک کردن لاک ناخن خود استفاده می کنید کنترل کنید و بیش از اندازه از آن استفاد نکنید.

طرز پاک کردن چند لکه که با آنها برخورد داریم به شرح زیر است :

لکه روغن های حیوانی :

با محلول آب گرم و صابون پاک می شود، پارچه های گرانقیمت را برحسب جنس آن با صابون و الکل ، اسیدسولفوریک یا بنزین لکه گیری می کنند.

لکه روغن های گیاهی :

این نوع لکه ها را می توان مطابق دستور لکه چربی های حیوانی به استثنای بنزین سفید تمییز کرد.

لکه روغن های معدنی :

با بنزین سفید و پنبه (درزیر لک)، پاک می شوند. باید دقت داشت که درحین لکه گیری مرتب پنبه زیر لکه عوض شود و بعد از لکه گیری پارچه را با محلول آب و صابون بشوییم.

لکه خورشت ها :

این نوع لکه ها را ابتدا با آب و صابون بشویید، سپس باقیمانده لکه را با محلول پرمنگنات و بعد با محلول 10/ اسیداگزالیک پاک کنید و بعد با آب خالص آب کشی کنید.

لکه شمع :

اول با لبه پشت چاقو یا کارد لکه را از روی پارچه تمییز کنید بعد زیر و روی لکه کاغذ آب خشک کن قرار داده و اتو بکشید درصورت تمییز نشدن با الکل می توان لکه را برطرف کرد.

لکه قهوه، کاکائو، شیر :

ابتدا لکه را با آب نیمگرم و صابون بشویید واگر کمی از رنگ کاکائو باقی ماند آن را با محلول 2/ پرمنگنات و جوهر لیمو پاک کنید، برای پاک کردن لکه شیرینی ها اگر لگه چرب باشد با آب نیمگرم و صابون واگر شیرین باشد با آب خالص بشویید، چربی شیر را هم می توان با آب و صابون شست.

لکه جوهر :

ابتدا لکه را با محلول پرمنگنات  در پتاسیم 2/ خیس نموده چند دقیقه صبر کنید، شکل لکه تقریباٌ به رنگ قهوه ای در می آید، سپس بر روی آن محلول جوهر لیموی 10/ بزنید تا بیرنگ شود . اگر کاملا برطرف نشد عمل را تکرار کنید چنانچه پارچه نخی باشد می توان با آب ژاول لکه را رقیق و تمییز کنیم. رنگ هایی که دراثر شستشو یا عرق بدن به لباس سرایت کنند نیز با دستور بالا پاک می شوند.

یا لباسی را که به جوهر آلوده شده است به مدت 5 دقیقه در ظرف پر از شیر بخوابانید سپس آن را بیرون آورده با آب معمولی بشویید اثر لکه جوهر به کلی از بین خواهد رفت.

لکه رنگ موی سر :

ابتدا پارچه را در محلول 10/ هیدورلیت سولفیت دوسود قرار داده بعد لکه را با آب شسته تا خاصیت هیدرو سولفیت از بین رود،د بدین ترتیب مقدار زیادی از لکه از بین می رود. سپس برای پاک کردن باقیمانده لکه کمی محلول پرمنگنات در پتاسیم 2/ و منیزیم و مجددا هیدرو سولفید را در اندازه قبلی به کار می بریم تا لکه برطرف شود. ودر صورت باقیماندنعمل را تکرار می کنیم چنانچه هیدروسولفیت در دسترس نباشد این کار را با پرمنگنات و جوهر لیمو انجام می دهیم.

لکه رژلب:

جهت پاک کردن لکه ماتیک، محل لکه را در گلیسیرین بخیسانید سپس روی لکه را خوب الکل یا بنزین بمالید اگر پارچه ابریشم طبیعی باشد یا رنگ پارچه حساس باشد احتیاط کنید. آن وقت پارچه ای که آغشته به محلول پودر رختشویی شده را رویش بمالید بعد در محلول پودر رختشویی بشویید و در صورت لزوم 10 دقیقه در یک محلول رنگ بر، قرار دهید، سپس خوب آب کشی کنید با این وصف اثر کمی ار لکه بر جای خواهد ماند.

 لکه ماتیک :

ایتدا چربی آن را مطابق دستور چربی های معدنی بگبرید (زیرا چربی ماتیک معمولا از روغن های معدنی است)، سپس مطابق دستور برطرف کردن لکه جوهر عمل نمایید

لکه لاک ناخن :

اگر لکه روی پارچه نخی باشد از استون استفاده می کنیم ولی چنانچه پارچه از جنس استات و سلولز باشد هرگز نباید از استون استفاده کرد، چون این نوع پارچه در استون حل می شود. در این موارد برای لکه گیری از استات اتیل استفاده می شود.

لکه میو های رنگین :

این لکه ها به دو طبقه تقسیم می شوند، لکه هایی که رنگین هستند مانند شاه توت ، آب آلبالو ، گیلاس و... این نوع لکه ها با 10/ هیدروسولفید دوسود تمییز می شوند.

لکه میوه های غیر رنگی :

مانند خیار، آب زردآلو و... این نوع لکه ها را با آب و صابون شسته می شوند.

لکه دود :

این لکه را با برس نرم و تمییز پاک کنید، اگر کاملا تمییز نشد با آب و صابون شسته شود.

لکه مداد و خودکار :

محل لکه را چند بار با آب و صابون شسته و باقیمانده لکه را با آب و محلول پرمنگنات 1/ و محلول هیدروسولفید دوسود10/ پاک کنید.

 لکه سوختگی و زردی اتو :

اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو زرد رنگ شده می توانید پیاز را دو نیم کرده و روی پارچه کتانی بمالید لکه های زرد برطرف خواهد شد و بعد آن را داخل آب سرد به مدت چند دقیقه خیس کرده و سپس آن را بشویید.

گاهی بعد از اتو کشیدن لکه زردی روی لباس باقی می ماند این لکه را می توان با محلول آب اکسیژنه یا با محلول پراکسی تمییز نمود. آب اکسیژنه برطرف کرد.

لکه مشروبات غیر الکلی :

برای برطرف کردن لکه مشروبات (کولا)، می توان از محلول پربرات دوسود یا آب اکسیژنه استفاده کرد.

لکه واکس کفش (تمام رنگ های واکس) :

ابندا لکه را با آب و صابون بشویید تا چربی آن از بین رود (اگر واکس سیاه باشد)، ولی اگر رنگی باشد پس از برطرف شدن چربی ، رنگ آن را به روش جوهر پاک کنید.

لکه چای :

اگر روی پارچه نخی باشد با آب ژاول پاک می شود ودر صورتی هم بلافاصله پس از ریختن چای محل لکه را با آب و صابون شستشو داد رنگ لکه برطرف می شود. لکه چای و قهوه روی فرش و موکت مانند لکه زدایی شیر باید اضافی آن را برداشت و با آب نیم گرم و مقداری پودر لباسشویی و اسفنج آن را تمیز کرد و اگر لکه ها باز باقی ماند از آب اکسیژنه 5 درصد و مقداری آب لکه زدایی را ادامه می دهید تا خوب سطح پاک گردد و سپس با دستمال محل را خشک کنید و با مالش می دهید تا زیبایی خود را پیدا کند و مثل ماقبل تمیز و زیبا گردد.

لکه قیر :

اول لکه را با بنزین سفید تمییز کنید باید دقت کرد که پنبه لکه گیری را زودبه زود عوض کرد. پس از برطرف شدن رنگ قیر پارچه را با آب و صابون خوب بشویید. می توان بجای بنزین از تریانتین یا نفت استفاده کنید. توجه داشته باشید اگر جنس پارچه پلاستیک باشد نباید از بنزین استفاده کرد.

لکه زردچوبه :

اگر لکه چرب باشد اول چربی را مطابق دستور پاک کردن چربی ها برطرف کرده سپس طبق دستور جوهر عمل می کنیم تا اثر زردچوبه از بین برود.

سیاهی مهر:

گاهی مهرها در خانه رنگ سیاه به خود می گیرند برای برطرف کردن سیاهی آن، آن را به مدت 15 دقیقه روی بخاری قرار دهید بعد از گذشت مدت مذکور سیاهی مهر کاملاً برطرف می گردد.

زنگ زدگی روی لباس:

برای پاک کردن زنگ زدگی روی لباس باید مدت 10 دقیقه یا دوای ضد زنگ لکه را ماسا‍‍ژ دهید. و بعد با پودر رختشویی محل لکه را بشویید. لکه زنگ زدگی روی حوله با آبلیموی داغ برطرف می شود. اما هیچ وقت محل زنگ زدگی را با صابون نشویید.

اثر انگشت روی دیوار:

در خانه بسیار اتفاق می افتد که جای انگشت بچه ها روی دیوار می ماند. برای برطرف کردن اثر انگشت بچه و لکه های روی دیوار یک سیب زمینی را نصف کنید و با هر نصف سیب زمینی چندین بار در و پنجره و دیوار بمالید و بعد با یک اسفنج جای لکه را پاک کنید.( این دستور برای دیوارهای رنگ روغنی و پلاستیکی مفید است.)

رفع زنگ زدگی:

قفل ها، دستگیره ها و کلیدها از لوازمی هستند که دچار زنگ زدگی می شوند. اگر از لکه های زنگ زدگی جلوگیری نشود، هر روز افزایش می یابد و در نهایت موجب خرابی آن وسیله می شود. برای رفع این مشکل کافی است مقداری نفت را با مقداری روغن خوراکی مخلوط کنید و به وسیله ی آن قفل ها و کلیدها را پاک کنید مطمئن باشید که زنگ زدگی آن به خوبی از میان خواهد رفت.

لکه های روی سفره:

اگر سفره شما بر اثر چربی لک گرفته است و با شستن هم از بین نمی رود می توانید سفره را بعد از شستن در آفتاب روی بند لباس پهن کنید و یک روز جلوی نور آفتاب بگذارید با این کار نور خورشید لکه های سفره را از بین می برد.

لکه های رنگ:

برای لکه زدایی رنگ ها باید بدانیم که چندین نوع رنگ داریم و بعداً برای هر نوع از آنها تدبیر خاصی بیندیشیم.

سه نوع رنگ داریم:

1: لکه های مربوط به آبرنگ

2: لکه رنگ پلاستیکی

3: لکه رنگ روغنی.

 1: زدودن لکه آبرنگ: زدودن لکه آبرنگ ساده است برای این منظور باید با آب سرد بشویید سپس با آب نیمگرم و پودر رختشویی آنها را تمیز بشویید و آب بکشید و اگر خیلی سمج باشد، پنبه را به گلیسیرین آغشته کنید و روی آن بمالید سپس با آب گرم و پودر رختشویی بشویید و آب بکشید و اگر نتیجه نگرفتید از تربانتین استفاده کنیم.

2: لکه های پلاستیکی: ابتدا اضافی رنگ را بتراشید سپس نفت خام بمالید و با پنبه پاک کنید و سرانجام با آب گرم و صابون بشویید و آبکشی نمایید.

3: لکه های رنگی روغنی: اگر کهنه و خشک است پاک کردن آن تقریباً غیر ممکن است اما در صورتی که هنوز خشک نشده و یا فقط یکی دو روز پیش اتفاق افتاده است باید چنین کرد: از روی هر نوع پارچه اضافه رنگ را لبه ی تیز کار بگیرید بعد پنبه ای را به تربانتین آغشته کنید و روی لکه بمالید سپس با پنبه دیگری پاک کنید این کار را چندین بار تکرار کنید و ته رنگ را نیز با آب گرم و پودر لباسشویی از بین ببرید مسلماً از نتیجه کار راضی خواهید بود.

لکه رنگ روی قالی:

لکه زدایی رنگ روی قالی و موکت مشکل تر است برای پاک کردن آنها باید پنبه را با تربانتین خیس کنید و بر روی لکه بمالید و بعداً با پنبه دیگری پاک کنید تا اینکه لکه از میان برود.

لکه روغن ماشین:

تا به حای پیش آمده است که از کنار ماشین عبور کرده باشید و لباس شما سیاه شده باشد برای این منظور روی لکه ها، کره یا روغن،بمالید و بگذارید 12 ساعت بماند. سپس آن را با بنزین پاک کنید و این راه برای لباس های ابریشمی و کتانی است.

برای پارچه های چرمی می توانید مقداری وازلین روی روغن بمالید و بعد از یک ساعت و نیم با تتراکلرورد و کربن پاک کنید سپس با یک تکه پارچه پشمی آن جلا دهید.

براق کردن لیوان استکان ها:

برای براق کردن لیوان و استکان ها توصیه می شود آن ها را به جای سفید کننده در محلول آب و سرکه بخیسانید و سپس بشویید.

برطرف کردن لکه حشرات:

لکه هایی که به وسیله حشرات روی پنجره ها به وجود می آیند می توانید با چای سرد از میان ببرید.

لکه شیر روی موکت:

شیر روی موکت در ابتدا منظره زشتی ندارد ولی بعداً خیلی زشت می شود و وقتی که تازه است اضافه ی شیر را با لبه قاشق یا وسیله ی دیگر بردارید، سپس در آب نیم گرم مقداری پودر لباسشویی بریزید و اسفنج را در آب فرو برید و روی لکه بمالید و اسفنج را در آب نیم گرم فرو برید و آن محل را آب کشی کنید و چندبار این کار را انجام دهید. سپس یک قاشق سوپ خوری آب اکسیژنه 10 درصد را در یک لیتر آب بریزید و بار دیگر لکه ی زدایی کنید و بعد با اسفنج آب بکشید و بعد از خشک شدن رویش دستمال بکشید یا برس بزنید.

لکه آب میوه:

لکه میوه هایی که رنگین هستن ( مانند آلبالو) را می توان با محلول ئیدروسولفیت دوسود یا با آب و آمونیاک شستشو داد و نیز می توانید مقداری نمک روی آن بریزید و بعد از مدتی با پودر رختشویی پاک بشویید و اگر لکه نرفت از محلول کلر استفاده کنید.

لکه خون:

لکه خون را باید هرچه زودتر تمیز کرد زیرا اگر مدتی بماند، تمیز کردن آن مشکل وگاهی محال خواهد بود و پارچه آغشته به خون را بایستی ابتدا با آب سرد و سپس یکبار با آب و صابون کاملاً لکه زدایی کرد.

لکه بستنی:

اگر بر روی لباس شما لکه بستنی افتاد پارچه را با محلول آب و مایع لباسشویی ( 3 گرم در لیتر) خیس کنید و بعد با پنبه ای آغشته به بنزین است روی آن بکشید و بعد از مدتی آب کشی کنید.

بر طرف کردن برچسب های روی شیشه:

برای برطرف کردن آنها لز سرکه استفاده کنید به این صورت که مقداری سرکه داغ را با یک اسفنج (ابر) روی برچسب ها بمالید و مقداری فشار دهید و آرام آرام شروع به تراشیدن آنها نمائید و مرتبأ اسفنج را آغشته به سرکه کرده روی آن بمالید تا بهتر خیس بخورد تا کنده شود. به جای سرکه از آبلیمو هم می توانید استفاده نمائید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد